Grondstoffen


Mineralen

Een belangrijk deel van het shredderafval is de minerale fractie. Deze bestaat hoofdzakelijk uit zand en glas, dat in kleine deeltjes uit het shredderafval wordt gezeefd. In 2014 levert dit zo’n 6.100ton materiaal op. De mineralen worden op verschillende manieren toegepast. Met een hoogwaardige smelttechnologie kunnen basaltstenen worden gemaakt. Ook worden de mineralen toegepast in de wegenbouw als onderlaag. Een klein deel van de minerale fractie – ongeveer 400 ton – bevat nog metalen als ijzer en koper. Een externe partij bewerkt deze fractie verder om de metalen te recyclen.  Lees voor meer informatie de factsheet mineralen 0-1 mm en de factsheet mineralen 1-4 mm.

Metalen

Dankzij de voortschrijdende techniek worden de diverse metalen uit een autowrak bij shredderbedrijven al grotendeels van het shredderafval gescheiden. De fractie van metalen die in de PST-fabriek wordt teruggewonnen, is dus relatief klein. Jaarlijks wordt in totaal zo’n 1.400 ton aan verschillende metalen gerecycled, zoals ijzer en roestvrijstaal en non-ferro metalen als koper en aluminium. Aan het begin van het scheidingsproces worden kleinere ijzerdelen met een magneet uit het shredderafval gehaald. Een zogenoemde ‘eddy current’ scheidt het aluminium van de de rest van de materialen. Vezelmateriaal bevat een relatief kleine hoeveelheid koper, die met behulp van de prallmill wordt gescheiden. Na scheiding wordt het teruggewonnen ijzer verwerkt tot een laagwaardige staalsoort die bijvoorbeeld geschikt is voor de bewapening van betonconstructies. Materialen als roestvrijstaal en aluminium worden bij een externe partner verder gezuiverd en helemaal ‘schoon’ gemaakt. Een kabelgranuleerbedrijf draagt zorg voor de verwerking van koper, dat daarna in een kopersmelterij wordt omgesmolten tot hoogwaardig koper. Lees voor meer informatie de factsheet.

Vezels

Een autowrak bevat veel vezelmateriaal. Deze materialen zijn onder meer te vinden in de stoel, de hemelbekleding, de hoedenplank, in de afwerking van dashboards en de veiligheidsgordels. Jaarlijks produceert de PST-fabriek zo’n 7.000 tot 8.000 ton vezelmateriaal. Deze fractie wordt nu als brandstof ingezet met energieterugwinning. Lees voor meer informatie de factsheet.

Kunststoffen

Er bestaan veel verschillende soorten kunststof. In een auto komen alleen al meer dan 20 kunststoffen voor. Om deze kunststofsoorten van elkaar te scheiden, gebruikt ARN drijf-zink baden. Hier worden zwaardere kunststoffen gescheiden van de lichtere kunststofsoorten. Uiteindelijk ontstaan er tijdens het verwerkingsproces in de PST-fabriek drie kunststof stromen, elk met een verschillende samenstelling en dichtheid. Afhankelijk van de samenstelling wordt de kunststof vervolgens bij externe partners verder verwerkt. Zoeken naar samenwerking

  1. De lichte kunststoffenfractie bestaat voor een groot deel uit polypropyleen,polyethyleen en styrenen. Dat zijn goed te recyclen materialen. Jaarlijks gaat er zo’n 3.000 tot 4.000 ton van dit materiaal als granulaat weer terug in de productieketen, om bijvoorbeeld te worden gebruikt voor de productie van nieuwe auto’s.
  2. De middenfractie – in totaal zo’n 2.000 ton per jaar – wordt als reductiemiddel ingezet in een hoogoven. Het materiaal vervangt daarmee cokes. Dit telt mee als nuttige toepassing.
  3. De zware kunststoffenfractie – jaarlijks 5.000 tot 6.000 ton – bevat nog veel koper. Het koper wordt er door een afnemer uitgehaald en hergebruikt. In deze fractie zit ook veel PVC; een lastig materiaal om te verwerken vanwege de aanwezigheid van chloor. Daarom zoekt ARN voor de rest van deze fractie ARN nog naar samenwerkingspartners die deze kunststofmix kan verwerken in nieuwe producten.

Lees voor meer informatie de factsheets.

 


Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief

ARN

Postadres
Postbus 12252
1100 AG Amsterdam Zuidoost

T – (020) 6613181
E – info@arn.nl

Bezoekadres
De Entree 258
1101 EE Amsterdam Zuidoost

ARN Recycling

Post- en bezoekadres
Biezenwei 3
4004 MB Tiel

T – (0344) 636850
E – info@arn.nl